Τρίτη 28 Οκτωβρίου 2014

ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΘΕΚΛΑΣ ΣΤΗ ΣΥΡΙΑ

Το ορθόδοξο μοναστήρι της Αγίας Θέκλας (Mar Taqla) στη Μααλούλα ανήκει στο Πατριαρχείο Αντιοχείας και είναι ένα από τα παλαιότερα μοναστήρια στη Συρία, αφού ιδρύθηκε κατά τον 4ο αιώνα.Το σύγχρονο μοναστήρι είναι χτίσμα του 18ου αιώνα και φιλοξενεί περί τις 25 μοναχές, οι οποίες διευθύνουν εντός της μονής οικοτροφείο, σχολείο κι εργαστήριο εργόχειρων, όπου ζουν, διδάσκονται κι εκπαιδεύονται ορφανά κορίτσια. Στο νότιο μέρος του μοναστηριού βρίσκεται ο ναός που είναι αφιερωμένος στην Αγία Θέκλα.

H Μααλούλα βρίσκεται στην άκρη της κεντρικής περιοχής της Qalamoun, περίπου 60 χιλιόμετρα ΒΑ της Δαμασκού, κοντά σε ένα ζωτικό αυτοκινητόδρομο που συνδέει την πρωτεύουσα με τη Χομς, την τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Συρίας.


Oι ισλαμιστές αντάρτες προχώρησαν στην πυρπόληση του ιστορικού ελληνορθόδοξου μοναστηριού της Αγίας Θέκλας, διαπράττονας μέγιστο θρησκευτικό και πολιτιστικό έγκλημα, αλλά και αυξάνοντας τις ανησυχίες για την τύχη των απαχθέντων καλογριών.

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥ ΠΡΟΥΣΟΥ

Ξακουστό είναι το Μοναστήρι του Προυσού! Τόσο για εκείνους που θα επιλέξουν την επίσκεψη σε αυτό για λόγους θρησκευτικής πίστης αφού θεωρείται σπουδαίο πνευματικό και προσκυνηματικό κέντρο που προσελκύει πολλούς ενδιαφερόμενους - όσο και για εκείνους που αναζητούν τα ξεχασμένα χνάρια της Ιστορίας καθώς η μονή υπήρξε το κατ' εξοχήν καταφύγιο του μεγάλου αγωνιστή της Εξέγερσης του 1821, Γ. Καραϊσκάκη! 

Η ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΣΤΟ ΣΙΝΑ

                        Ιερά Μονή Θεοβαδίστου Όρους Σινά, Αγίας Αικατερίνης
Saint - Catherines - Monastery - Mount - Sinai
 Ιερά Μονή Θεοβαδίστου Όρους Σινά, Αγίας Αικατερίνης Εις τον τόπο ακριβώς αυτό όπου ο Μωυσής είδε το όραμα της Αγίας Βάτου ενώ ποίμαινε τα πρόβατα του Ιοθώρ, στους πρόποδες του ίδιου όρους στην κορυφή του οποίου ο Θεός του παρέδωσε αργότερα και το Νόμο, ευρίσκεται η Ιερά Μονή του Θεοβαδίστου Όρους Σινά, το αρχαιότερο εν λειτουργία Χριστιανικό μοναστικό καθίδρυμα με αδιάσπαστη ζωή δέκα επτά τουλάχιστον αιώνων, προ κάθε διαιρέσεως του Χριστιανικού Κόσμου, έχοντας μάλιστα κατά το παρελθόν παράλληλη επί αιώνες λειτουργία με τους αρχαίους Ελληνικούς και Αιγυπτιακούς ναούς και μαντεία, όλες τις φιλοσοφικές σχολές της ύστερης αρχαιότητας, τον Θεσμό των Αρχαίων Ολυμπιακών Αγώνων, όπως επίσης και με τη μεγάλη Βιβλιοθήκη της Αλεξανδρείας. Από τους ελληνορωμαϊκούς χρόνους έως σήμερα διατηρείται εδώ αναλλοίωτος ο οικουμενικός ελληνορθόδοξος χαρακτήρας της Μονής, καθώς δεν έχει γνωρίσει ποτέ σοβαρή καταστροφή ή βίαιη αλλαγή στην ταυτότητα του έμψυχου δυναμικού της, γεγονός το οποίο αποδεικνύει το λάθος πού έχουν οι έστω και σπάνιες αναφορές σύμφωνα με τις οποίες Μονή έχει αποκλειστική σχέση με τη Ρουμανική, τη Ρωμαιοκαθολική, τη Ρωσική ή και με την Κοπτική παράδοση. Αν και η επίσημη ονομασία της είναι «Ιερά Μονή του Θεοβαδίστου Όρους Σινά», ανά τους αιώνες αναφέρεται και ως «Μονή του Αγίου Όρους Σινά», «Μονή της Παναγίας της Βάτου», «Μονή του Σωτήρος Χριστού», μεταγενέστερα δε και κατά κανόνα σήμερα: «Μονή της Αγίας Αικατερίνης».

Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2014

ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΕΞΩΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΚΑΙΣΑΡΕΙΑΣ

Οδοιπορικό στήν θρησκευτική παράδοση τής Καισαρειάς 

Εκκλησίες καί εξωκκλήσια τού οικισμού Καισαρειας. 

Eνας Αρχιμανδρίτης πού κατάγεται από τόν οικισμό Καισαρειάς ειναι ο ανακαινιστής τού Ιερού 
Ναού Αγ.Προδρόμου ,καθώς καί τών εξωκκλησιών πού είναι αρκετά καί αξιόλογα,Ο Χρυσόστομος
Κ.Μάστορας απόγονος οικογένειας ιερέων,δίνει καθημερινό αγώνα γιά τήν διατήρηση τής 
Θρησκευτικής κληρονομιάς τής Καισαρειάς. www.ekklisiakesaria.blogspot.com 
Rousnik2

Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014

Η XEΙΡΟΤΟΝΙΑ ΤΟΥ ΚΟΖΑΝΙΤΗ κ.ΧΑΡΙΤΩΝΑ

H Χειροτονία του Κοζανίτη κ. Χαρίτωνα, νέου Μητροπολίτη Ελασσώνος    
Σε κλίμα συγκίνησης τελέστηκε την Κυριακή 29 Ιουνίου η χειροτονία του νέου Μητροπολίτη Ελασσώνος κ. Χαρίτωνα.   


         Ο νέος Μητροπολίτης Ελασσώνος κ.Χαρίτωνας

Την χειροτονία τέλεσε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, στον εορτάζοντα ιερό ναό του Απ. Παύλου Ψαρών.Επίσης συλλειτούργησαν οι Σεβ. Μητροπολίτες Σταγών Σεραφείμ, Μηθύμνης Χρυσόστομος,Μυτιλήνης Ιάκωβος, Προικοννήσου Ιωσήφ, Λαρίσης Ιγνάτιος, Ναυπάκτου Ιερόθεος, Σάμου Ευσέβιος, Σύρου Δωρόθεος, Κέρκυρας Νεκτάριος,  Μεσσηνίας Χρυσόστομος, Θηβών Γεώργιος, Ιλίου Αθηναγόρας, Ζακύνθου Διονύσιος, Κηφισίας Κύριλλος, Κίτρους Γεώργιος, Ιωαννίνων Μάξιμος και οι Θεοφιλ. Επίσκοποι Διαυλείας Γαβριήλ και Σαλώνων Αντώνιος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στον ίδιο ιερό ναό, χειροτονήθηκαν και οι δύο προκάτοχοι του μακαριστοί Μητροπολίτες Ελασσώνος Σεβαστιανός και Βασίλειος.
Ο νέος Μητροπολίτης στον χειροτονητήριο λόγο του μεταξύ άλλων τόνισε: ''Δυσκολεύομαι να προσαρμοσθώ στην ιδέα, ότι καλούμαι από σήμερα να αναλάβω και να συνεχίσω το λαμπρό και σπουδαίο έργο που ο αοίδιμος Βασίλειος ξεκίνησε'.'
''Η διακονία μου στην Ι.Μ. Ελασσώνος και προπαντός δίπλα στον μακαριστό Μητροπολίτη κυρό Βασίλειο, μου έδωσαν την ευκαιρία να γνωρίσω τον ευλογημένο αυτό τόπο και να αγαπήσω τον απλό και φιλόθεο λαό της. Τους διαβεβαιώ ότι θα σταθώ δίπλα τους, κοντά τους ως αδελφός, φίλος και συμπαραστάτης στις προκλήσεις και τις περιστάσεις του βίου'', πρόσθεσε σε άλλο σημείο ο κ. Χαρίτωνας.
Επίσης ανέφερε: ''Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον μακαριστό Μητροπολίτη Ελασσώνος κυρό Βασίλειο, ο οποίος πριν από 19 χρόνια, σ’ αυτόν εδώ τον ναό ελάμβανε το της αρχιερωσύνης χάρισμα υπό του γέροντός του Ελασσώνος Σεβαστιανού, που κατ’ αγαθήν συγκυρίαν και αυτός εδώ χειροτονήθηκε επίσκοπος. Είμαστε πεπεισμένοι πως χαίρεται και ευφραίνεται επί τα τελούμενα. Η πνευματική σχέση, συνεργασία και διακονία κοντά του, ήταν ένα διδασκαλείο. Του είμαι ευγνώμων και θα τον μνημονεύω έως της εσχάτης μου αναπνοής'.'
Κλείνοντας υπογράμμισε: ''Βαδίζω με συστολή και θείο φόβο, για να λάβω τον τρίτο βαθμό της ιερωσύνης, κλίνοντας το γόνυ της ψυχής και του σώματος ενώπιον του μεγάλου Αρχιποίμενος Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.''
Ο Αρχιεπίσκοπος απευθυνόμενος προς τον νέο Μητροπολίτη μεταξύ άλλων ανέφερε: ''Εύχομαι να συνεχίσεις το έργο του πνευματικού σου πατέρα και φίλου μας μακαριστού Ελασσώνος Βασίλειου''.
''Σήμερα η ψυχή του Μητροπολίτη Βασιλείου αναπαύθηκε'', πρόσθεσε χαρακτηριστικά ο Αρχιεπίσκοπος.
Σε άλλο σημείο ο Μακαριώτατος υπογράμμισε: ''Ακόμα δεν θα ξεχάσω στη κηδεία του κυρού Βασιλείου που ο κόσμος έρχονταν και μου ψιθύριζε στα αυτιά - Τον Χαρίτωνα να μας στείλετε Μακαριώτατε''.
''Αυτά τα τάλαντα που διαθέτεις να τα προσφέρεις στη διακονία της Εκκλησίας, και να τα σκορπίσεις στον ευλογημένο λαό της Ελασσώνας'', συμπληρώσε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.











Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου 2014

ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΑΓΙΑ ΘΕΟΔΩΡΑ ΒΑΣΤΑΣ


Αγία Θεοδώρα Βάστας – Ζωντανό θαύμα στην εκκλησία της με τα 17 δέντρα στη στέγη χωρίς ρίζα

 Η Αγία Θεοδώρα Βάστας που βρίσκεται στη περιοχή της Μεγαλόπολης Πελοποννήσου στον Νομό Αρκαδίας γιορτάζει στις 11 Σεπτεμβρίου και είναι ένα ζωντανό θαύμα της εκκλησίας μας. Το μικρό εκκλησάκι των 12 τετραγωνικών μέτρων (λιθόκτιστο με δίριχτη λίθινη στέγη διαστάσεων 6.50Χ2.50μ. που κρατά από την Βυζαντινή εποχή, τον 12ο αιώνα μ.Χ.) βρίσκεται κοντά στο χωριό ΙΣΑΡΙ. Το μικρό αυτό εκκλησάκι βρίσκεται στη συνδρομή δυο ποταμών, που οι ροές τους σχηματίζουν ορθή γωνία στο βάθος μιας ευρύχωρης κοιλάδας, που είναι κυριολεκτικά πνιγμένη στο πράσινο που το αποτελούν μεγάλα δέντρα. Το κτίσμα με πρώτη ματιά είναι ετοιμόρροπο, λες ότι από στιγμή σε στιγμή θα καταρρεύσει και απορείς πως ακόμη δεν έχει παρασυρθεί από τα υδάτινα ρεύματα στη συνδρομή των οποίων βρίσκεται. Στην στέγη του φύονται δέκα επτά (17) ολοζώντανα δέντρα των οποίων το ύψος επίσης ποικίλλει και φτάνει πολλές φορές και τα 18 μέτρα! Από έρευνες που έχουν γίνει με ακτίνες Χ στους τοίχους του κτίσματος δεν χουν δείξει καθόλου ρίζες.


Ότι ξέρουμε για την Αγία Θεοδώρα το εξάγουμε από την παράδοση και κάποιες μαρτυρίες. Στον 7ο αιώνα, όπως και σ’ολόκληρη την εποχή του Βυζαντίου και κατ’επέκταση και στην εποχή της αρχαίας Ελλάδας, κάθε χωριό ήταν μια ξεχωριστή και ανεξάρτητη κοινωνική, διοικητική και προ πάντων στρατιωτική οντότητα. Κάθε οικογένεια είχε την υποχρέωση να συνεισφέρει στο στρατό του χωριού με τουλάχιστον ένα αρσενικό άτομο, που συνήθως ήταν ο πατέρας ή το μεγαλύτερο από τα αγόρια. Αν ο πατέρας ήταν πολύ γέρος για στρατιώτης ή δεν υπήρχαν άντρες στην οικογένεια, τότε έπρεπε να πληρωθεί κάποιο μεγάλο ποσόν ώστε με το αντίτιμο του να πληρώνεται κάποιος μισθοφόρος. Η Αγία Θεοδώρα είχε γεννηθεί και καταγόταν από τα Βάστα που εκείνη την εποχή διατηρούσε κάποιο παρόμοιο στρατό. Η οικογένειά της φαίνεται ότι δεν είχε αγόρια, ο πατέρας της ήταν πολύ γέρος για να καταταχθεί στο στρατό και πολύ φτωχός για να χρηματοδοτήσει μισθοφόρο. Η Αγία Θεοδώρα θα πρέπει να ήταν η μεγαλύτερη από μια σειρά από κόρες στην οικογένεια και πήρε την μεγάλη απόφαση …. Θα πήγαινε στο στρατό σαν άντρας μια και άλλη λύση δεν υπήρχε και αν δεν το έκανε ο πατέρας της θα συλλαμβάνοταν για απλήρωτο χρέος προς το χωριό. Έτσι και έκανε, ντύθηκε σαν άντρας, κατατάχθηκε, έλαβε μέρος σε διάφορες μάχες στις οποίες και διακρίθηκε. Στο στρατώνα, όπου περνούσε τις περισσότερες ώρες της η Αγία Θεοδώρα, υπήρχε και μια νεαρή πλύστρα που έπλενε τις στολές των στρατιωτών, και όπως φαίνεται, ερωτεύθηκε την Αγία , όπως την έβλεπε σαν νεαρό Λοχαγό, μη ξέροντας βέβαια ότι ήταν γυναίκα και όχι άντρας. Η Αγία της έλεγε ότι είναι θρησκευόμενη και δεν την ενδιαφέρει τίποτε άλλο εκτός από την πίστη της στο Θεό-τι άλλο άλλωστε θα μπορούσε να της εξηγήσει για να την πείσει? αλλά εκείνη αμετάπειστη …., και δεν έφθανε αυτό, αλλά-αφού φαίνεται είχε πάει πρώτα με κάποιον άλλο, ίσως για να εκδικηθεί την Αγία παρουσιάστηκε στο Διοικητή και είπε ότι είχε μείνει έγκυος από την Αγία Θεοδώρα. Ο Διοικητής, με την εκτίμηση που της είχε, την κάλεσε και της συνέστησε να παντρευτεί την κοπέλα και το πράγμα θα τελείωνε εκεί, χωρίς άλλες συνέπειες, αν όχι θα ήταν υποχρεωμένος να την περάσει από Πειθαρχικό Συμβούλιο που η ετοιμηγορία του θα ήταν θάνατος. Η Αγία Θεοδώρα μια και δεν είχε άλλη διέξοδο αρνήθηκε και το αποτέλεσμα ήταν να την καταδικάσουν σε θάνατο και να την θανατώσουν στον τόπο ακριβώς που είναι σήμερα το ναΙδριο. Πριν πεθάνει η Αγία Θεοδώρα παρακάλεσε τον Θεό “τα μαλλιά της να γίνουν δέντρα και το αίμα της ποτάμι”….



Την εποχή εκείνη τα ρούχα ήταν σπάνιο πράγμα και ακριβό γι’ αυτό και συνήθιζαν να γδύνουν τους καταδικασμένους σε θάνατο, μετά τη θανάτωση, και να πουλούν τα ρούχα τους ή να τα δίνουν για να τα φορέσει κάποιος άλλος. Πήγαν λοιπόν να γδύσουν και τη Αγία Θεοδώρα και τότε κατάλαβαν το μεγάλο λάθος που είχε γίνει. Ο νεκρός …. Λοχαγός ήταν ….. γυναίκα!!! Την στιγμή που η Αγία Θεοδώρα άφηνε την τελευταία πνοή της, λέγεται ότι άρχισε να τρέχει ορμητικό το δεύτερο ποτάμι που τρέχει και ενώνεται κάθετα με το πρώτο, σαν εκπλήρωση της παράκλησης “το αίμα μου να γίνει ποτάμι”. Μετά από αιώνες, ίσως τον 12ο αιώνα, κάποιος ηγούμενος Μονής, σε συνεργασία με τους συγχωριανούς της, έκτισε το ναίδριο και το αφιέρωσε στη μνήμη της και η Αγία Θεοδώρα ετάφη μέσα εκεί, όπου και ακόμη αναπαύεται. Τότε, λέγεται ότι άρχισαν να φύονται τα δέντρα στη στέγη, που θέριεψαν μέσα σε ελάχιστο χρόνο, για να εκπληρωθεί και η δεύτερη παράκληση της : “τα μαλλιά μου να γίνουν ….. δέντρα”. Στη περιοχή κυκλοφορούν πάρα πολλές ιστορίες σχετικά με τον ναό και διάφορα θαύματα που έχει κάνει η Αγία Θεοδώρα. Μερικές φωτογραφίες από το εσωτερικό του ναού όπου θα διαπιστώσετε ότι δεν υπάρχουν καθόλου ρίζες.